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 TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI

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MessageSujet: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Jeu 10 Mar 2016 - 13:54

Trois villes du pays accueillent la quinzaine de la Francophonie

10/03/2016 02:39:00  Auteur(e) La Redaction


Port-au-Prince, Jacmel, Cap-Haïtien, sont les trois villes du pays qui accueillent cette année la quinzaine de la Francophonie qui se déroule du 8 au 23 mars 2016, ont informé, mardi 8 mars, les organisateurs qui lançaient les activités dans les jardins du ministère de la Culture, autour du thème : « Le pouvoir des mots », en présence des ambassadeurs du Canada et de la Suisse, a constaté Haiti Press Network.

C’est une exposition d’ouvrages de femmes de lettres haïtiennes, avec une attention spéciale à Marie Vieux Chauvet dont on célèbre les 100 ans cette année, qui a marqué l’ouverture des activités, ponctuées d’un mini-spectacle mettant en évidence la beauté de la poésie haïtienne et étrangère. L’animation musicale a été assurée par les artistes, guitaristes et chanteur, Wooly Saint-Louis Jean et Pierre Rigaud Chéry.

Étaient présents à la table d’honneur, le directeur général du ministère de la Culture, M. Jean Michel Lapin, le représentant de l’OIF, M. David Bongard, les ambassadeurs du Canada et de la Suisse, respectivement Mme Paula Cadwell St-Onge et Jean-Luc Virchaux ainsi que le Secrétaire d’État des Affaires étrangères et des Cultes, M. Henry Robert Sterlin.

Selon David Bongard, représentant régional de l’Organisation internationale de la francophonie (OIF),  les participants à la quinzaine auront l’occasion de découvrir l’exposition itinérante ; le chemin de la mémoire d’Haïti sous l’occupation militaire américaine de 1915 à 1934.

Parallèlement à cet événement, fait-il savoir, un concours de textes de sensibilisation de la jeunesse à l’importance de la mémoire sera également lancé, avec l’appui du Bureau de l’OIF, de l’ambassade de Suisse et de l’Institut Français d’Haïti (IFH).

Outre l’exposition d’ouvrages, récital de poèmes et de chansons, soirées poétiques, jeux petit questionnaire du francophone, concours de rédaction et spectacles, sont, entre autres, au menu de la quinzaine. Notons que le Centre culturel Pye Poudre (Bourdon) accueillera les 18 et 19 mars un spectacle autour du thème : « L’arbre des mots ».

Texte et photo : Alix Laroche - HPN
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Joel
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Jeu 10 Mar 2016 - 14:30

FRANKOFONI?
ADYE!!!!
Mwen kirye!
Gen KENZENN FRANKOFONI LAN KEBEK tou?


http://classiques.uqac.ca/contemporains/blanc_judite/E_SI_SIKOLOJI_KOGNITIF/E_SI_SIKOLOJI_KOGNITIF.pdf


Kounye a si syantifik nan peyi devlope kote lekòl ak inivèsite fèt nan lang manman yo ap plenyen de difikilte sa yo, paske yo fè yo egzijans travay nan lang angle, alewè pou timoun, adolesan, granmoun, etidyan ak inivèsitè lakay nou k ap viv nan nan ensekirite lengwistik ? Selon Konstitisyon 1987 la nan atik 5 ak 40, Ayiti se ofisyèlman yon peyi bileng. Men, n ap raple ke anpil otè ak espesyalis nan lengwistik pa konsidere Ayiti ak anpil ansyen koloni Lafrans kòm peyi bileng. Rezon an se paske de (2) lang yo pa fonksyone menm jan nan sosyete a. Majorite popilasyon an, depi yo louvri bouch yo, natirèlman se kreyòl yo pale nan tout konvèsasyon yo. Men, franse toujou rete
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lang pou lekòl ak administrasyon. Se yon lang ki mache ak pouvwa ansanm ak anpil lòt privilèj sosyoekonomik.
Eske lespri  se pa anba baboukèt yo ye nan sistèm edikatif ak ansèyman siperyè ann Ayiti, olye yo aprann yo libere ?
Nan kòmansman atik sa a, mwen te pale de gwo pwoblèm laperèz kay etidyan k ap pran lapawòl devan m epi devan lòt kòlèg etidyan parèy yo. Se pwoblèm ki te fè m deside aji. Yon anseyan la pou l ede yon apranti k ap konstwi konesans li. Men, sikològ la, wòl li se pou ede soulaje soufrans kay moun. Tou lè de se metye m.
Apre yon premye gwoup fin fè prezantasyon,  m pa t santi m sot swiv yon ekspoze. Se te yon katastwòf. Se tankou m pa t wè sou ki baz m pral kapab evalye travay yo.
M tou anonse etidyan yo ke fòk yo chwazi yon lang yo metrize pou yo pran lapawòl.  Mwen te espere  ke dezyèm gwoup la pral pi alèz pou yo prezante nan lang matènèl yo. Dezyèm gwoup vini ak menm kout baton an : paske kontni an te an franse, yo deside prezante an franse, menm si se te nan gwo soufrans. Lidè a rete kanpe an plas malgre m envite l chita pou janm m te wè l ap sekwe de pye l ansanm nan tout sans, epi dis min mare nan fwon l lè l ap gade asistans lan. Mwen te gen pityè pou jèn sa yo.
Difikilte sa yo te tèlman enkyete m, mwen te deside pou m diskite de sa ak yon ansyen pwofèsè m nan Inivèsite Leta d Ayiti, ki te deside depi plis ke diz an pou l fè kou Antwopoloji Kiltirèl li an kreyòl sèlman. Mwen te sonje ke se te youn nan pi bèl eksperyans mwen nan fòmasyon m ann Ayiti, paske m te gen chans fè sentèz kontni syantifik an kreyòl alekri. Nan kòmansman, sa pa t trè fasil paske se te premye fwa m t ap fè devwa alekri an kreyòl. Men, se te youn pami yon ti po
Judith Blanc, E SI SIKOLOJI KOGNITIF KA DEMANTI LEJANN KE KREYÒ... (2016) 10
nyen kou kote mwen te rive konprann plis konsèp, epi ki enfliyanse fason m wè lemond jis jounen jodi a. Epi se kon sa nou vin deside pou  n enpoze kreyòl kòm lang travay pou etidyan sa yo ki preske ap fè kriz pandan y ap fè ekspoze yo an franse. Paske selon eksperyans  ansyen pwofèsè m lan, lè w bay yon ayisyen chwa ant kreyòl oswa franse kòm lang travay nan sal klas, se bloke w plis bloke l. Paske nou tèlman konplekse ak zafè sa a, n ap toujou wont chwazi kreyòl, paske si nou chwazi kreyòl se kòm si nou tou di nou pa konn pale franse, ki reprezante lang moun save nan peyi nou. Alòs, nan kòmansman dezyèm seyans ekspoze yo, m envite etidyan kou Sikoloji Kognitif  mwen yo, pou yo prezante travay yo an kreyòl. Men, kòm mwen konnen remèt rapò ekri a nan lang matènèl yo pral yon nouvo egzèsis, mwen ba yo chwa ant franse ak kreyòl, epi m ajoute kòm rekonpans yon bonis 10 pwen pou moun ki chwazi kreyòl pou ekri travay la. Bon, desizyon sa a te kreye yon pakèt pale anpil nan mitan etidyan yo. Youn nan gwoup ki t ap gen pou fè ekspoze an dènye yo, yo menm di ke m pa t gen dwa pran yon desizyon gwo ponyèt kon sa. Yo di ke desizyon an gen fòs kote. Yo di ke mwen pa ka mande yo
Bon, desizyon sa a te kreye yon pakèt pale anpil nan mitan etidyan yo. Youn nan gwoup ki t ap gen pou fè ekspoze an dènye yo, yo menm di ke m pa t gen dwa pran yon desizyon gwo ponyèt kon sa. Yo di ke desizyon an gen fòs kote. Yo di ke mwen pa ka mande yo ekri an kreyòl pou bonis alòs ke dokiman sa yo ke yo pral konsilte yo, se an franse ke yo ekri. Epi tou, yo di ke li difisil pou tradui mo teknik an kreyòl paske pa gen dokiman syantifik nan disiplin sa a ki pibliye nan lang sa a. Poutan m te byen di yo ke yo ka chwazi fè travay la an franse ; men, yo p ap gen pwen bonis pou li si li an franse. Enbyen, se tankou gen yon mirak ki te fèt nan kou sa a. Dapre obsèvasyon mwen ak menm etidyan yo, nou remake ke tout lòt gwoup ki vin fè ekspoze apre mwen te fè pwopozisyon sa a, yo pale kòm si yo pi byen metrize nosyon y ap prezante a. Yo rive fè alevini ant papye prezantasyon an epi piblik la byen fasil san pete kouri. Pa t gen siy latranblad kay prezantatè yo, epi zafè fot gramè ak bouch sirèt vole gagè epi etidyan yo rive tradui tout mo teknik sa yo ke yo te aprann an franse. Men, sou sis (6) gwoup (28 etidyan) sa yo, te genyen kanmenm de gwoup (8 etidyan) ki te deside ekri rapò yo an franse olye pou yo fè sa an kreyòl malgre bonis. E nou te remake ke gwoup ki te pi djanm ni nan prezantasyon aloral ni nan rapò alekri a, se te sa yo ki te travay
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sèlman an kreyòl. Men, rapò sa yo te gen fay nan òtograf. Kanta de (2) gwoup ki remèt rapò an franse yo, malgre tout fot gramè ke n te tande lè yo t ap fè prezantasyon an franse, rapò an franse yo preske pa t gen pwoblèm ni nan gramè, ni nan òtograf. Esperimantasyon sa a ban mwen anpil espwa ak anpil entèwogasyon pou mwen kòm ayisyèn ki fòme nan sistèm lekòl ak inivèsite ann Ayiti, epi ki te al fin kontinye etid mwen an Frans kote tout bagay fèt an franse. Epi tou antan ke anseyan nan inivèsite ann Ayiti. Anfen, kòm pwofesyonèl nan klinik sante mantal e k ap fè rechèch sou sa tou.
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Jeu 10 Mar 2016 - 15:09

JOJO MWEN PAP PALE DE KREYOL
SE WOU KI SANBLE GEN DOUT KREYOL PA SYANTIFIK

JOJO SE YON KÈKSYION DE KENZENN FRANKOFONI KISA W PANSE
JAN W PA VLE W`LANG SA KI SANBLE AP FETE AK ZANMI LI YO AN AYITI
AVEK KREYOL TOU KI SE FRANKOFONI
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Jeu 10 Mar 2016 - 17:10

Depi ki le KREYOL te FRANKOFONI?

KREYOL pa FRANSE ,menm jan FRANSE pa ITALYEN.

Yo di ITALYEN se youn lan pi gwo SOUS lang FRANSE an .

Si w pa konnen ,kite m repete l.
An 1804 ,se yon sel LANG ki te pale ann AYITI.
Selman anviwon 1% POPILASYON an te konn li ak ekri depi LEON FRANCOIS HOFFMANN.
MOUN ki te kole FRAZ an FRANSE ,se an FRANS yo te ale LEKOL e wou te ka konte yo sou DWET ou.

Se REZON sa a pa t gen PWOBLEM pou KINAN w WA KRISTOF (lol) te al chache PWOFESE ANGLE pou fe LEKOL .

LANG FRANSE an te osi LANG ETRANJE ke ANGLE ,e ou te ka jwenn PWOFESE ANGLE pi FASIL lan KARAYIB lan pou REZON ISTORIK.

Atik mwen mete an se yon DAM ki pwofese lan INIVESITE DETA a ki ekri l.Manmzel ki pran DOKTORA l an FRANS ap di ke ETIDYAN yo BEBE an FRANSE ,menm si yo ka ekri l.
Manmzel di ke depwi DISKISYON ap fet an KREYOL ,tout LANG delye!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Jeu 10 Mar 2016 - 20:06

Jojo sipann ere, wou nan manti, lang franse se pi gwo bakop, apo pou Kreyol a baz leksikal franse.
ki koze sa, lang Franse pi gwo kout pous pou bay kreyol yon dimansyon.
Jojo nou itiize, tout aspè, patikilarite, mo ak ekprsyon tipikman franse nan lang kolon yo

Rezon Kristof te pran viraj se sitou rezon politik ak souflantchoui tankou Petyon, Bwaye e Rico ki tap ranpe ak FRANSE YO apre tout sabo. move kout pye nan bounda yo te flanke nou. 

Kristof nan rwayom di No te vle leve eskanp figi nou sètoblije ala lakay lennemi Fransè yo.
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 4:45

Quinzaine de la Francophonie! C'est cette langue moribonde qui nous tient en retard.

Les Francophones ne font que parler et parler.

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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 6:48

Rico a écrit:
Jojo sipann ere, wou nan manti, lang franse se pi gwo bakop, apo pou Kreyol a baz leksikal franse.
ki koze sa, lang Franse pi gwo kout pous pou bay kreyol yon dimansyon.
Jojo nou itiize, tout aspè, patikilarite, mo ak ekprsyon tipikman franse nan lang kolon yo

Rezon Kristof te pran viraj se sitou rezon politik ak souflantchoui tankou Petyon, Bwaye e Rico ki tap ranpe ak FRANSE YO apre tout sabo. move kout pye nan bounda yo te flanke nou. 

Kristof nan rwayom di No te vle leve eskanp figi nou sètoblije ala lakay lennemi Fransè yo.

Se bagay sa a wi.

ALEX JACQUES vini ak yon bagay ke w ka pran an KONSIDERASYON.

Misye di ke "langue francaise " lan "moribonde".Moun gen dwa dako ou pa dako ,men LANG FRANSE an pa gen PRESTIJ ke l te genyen ,anvan 2zyem GE MONDYAL lan.


Lan KEBEK la a ,KEBEKWA lan yon KONBA pwenn fe pa pou yo konseve FRANSE an kom premye LANG ,mwen li sou sa.

Epitou al li ITALYEN ak menm PANYOL w ap we ke si anpil MO pa sanble ak MO FRANSE.
LANG sa yo te KODIFYE anvan FRANSE.

Se pou w panse ,le w ap pale.Preske nou tout ,se lan LEKOL nou aprann FRANSE.
Nou se ra, tre ra peyi ki aprann yon LANG lan LEKOL ,pou nou sa ETIDYE ladan l.

Sispann repete RANS ,ale li LEON FRANCOIS HOFFMANN ,yon pwofese LITERATI FRANSE Li te anseye lan LA SORBONNE ak PRINCETON .
Li ap fe w we ke nou gen tre pe pou nou we ak LANG FRANSE an.LANG nou te toujou KREYOL.

Tankou Dr YVES DEJEAN renmen di l.Si ta gen yon LWA pou anpeche MOUN pale FRANSE ann AYITI ,LWA sa a ap INAPESI ;si ta gen yon LWA pou anpeche MOUN pale KREYOL ,peyi an t ap PARALIZE,anyen pa t ap FONKSYONE!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 9:22

An pasan ,yon PASAJ lan yon LIV ke yon ALMAN ki rele ULRIC FLEISHMANN te ekri sou AYITI.

Misye di koman fe PEYI sa a ki gen tout MOUN sa yo ki pa konn li ,gen tout EKRIVEN sa yo.
Misye te fe remake ke ann EWOP si yon MOUN angaje w pou w vin EKRIVEN ,w ap fini ak PO BOUNDA w.
Misye di se pa ann AYITI.Se sa k fe ti krik ti krak NEG ap ekri pou yo di yo se ENTELEKTYEL ,men se lan yon BI byen presi.
Misye te ekri sa ,an 1976:
http://classiques.uqac.ca/contemporains/fleischmann_ulrich/ecrivain_et_societe_en_haiti/ecrivain_et_societe_en_haiti.pdf
Se sit INIVESITE KEBEK lan!

Le nombre considérable des publications haïtiennes doit être mis en relation avec la signification de l'éducation dans le contexte social haïtien : [12] l'éducation étant considérée comme moyen de ranger Haïti parmi les nations "civilisées" et par conséquent comme indication de la position de l'individu dans son propre contexte social, il ne fallait pas seulement avoir de l'éducation, mais en donner les preuves. La littérature était donc une manifestation de l'éducation face au monde 'blanc' hostile et l'affirmation d'un individu qui, en démontrant son éducation, affirmait sa position importante dans la gestion de l'administration ou même de l'État. L'écrivain haïtien n'est donc pas, comme dans la littérature européenne, l'individu méconnu, isolé, qui crée son œuvre géniale en marge de la société. C'est un personnage typique avec une place sociale déterminée. Si l'on examine les carrières des 99 auteurs haïtiens les plus connus on voit qu'elles se ressemblent d'une façon étonnante : presque tous la commencent par des études juridiques, ensuite ils deviennent soit professeurs, soit journalistes et ils finissent dans des postes importants de l'administration ou de la politique - ce qui est à peu près la même chose. Il n'y a pas un seul commerçant parmi eux, quoique le commerce soit une des occupations principales de l'élite. Cette signification sociale de la littérature est donc responsable de la quantité énorme de publications en Haïti. L'intérêt commercial est nul : l'auteur publie son livre à ses propres frais et très souvent, il le distribue gratuitement.
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 12:45

alex jacques a écrit:
Quinzaine de la Francophonie! C'est cette langue moribonde qui nous tient en retard.

Les Francophones ne font que parler et parler.

MEN TONAS KOTE LOJIK NAN JAN DEKLARASYON SA

EKRI AN ANGLE OU BYEN AN  KREYOL OLYE PWENTI DJOL POU EKSPRIMEN AN FRANSE

TALÈ LANG MORIBONN SA PRAL RANN WOU YON GWO MONGOL
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 12:56

Jojo wou pa reponn mwen, se gras franse kreyolis yo  devlope yon lang KREYOL AYISYEN

SE IDYO PANDAN NAP DI FRANSE MORIBON, LI MOURI, KREYOL AYISYEN DEKSPRESYON FRANSE AP

ITILIZE TOUT RESOUS LANG SA.SE KOMSI ALEX JACQUES AVÈ W SE 2 MORIBON, DEPASE

JOJO SAN LANG FRANSE KREYOL AYISYEN PA TAP JANM EGZISTE

Otreman kreyol Ayisyen pran fom li ak lang franse depi la koloni..

KREYOL TOUJOU ITILIZE TOUT NEYOLOJIS, MO NOUVO FRANSE AVEK FOENETIK KREYOL
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 13:25

Premyeman pa rele m JOJO.

Non RIKO ,sispann repete bagay ke KREYOL pa t ap ekziste san FRANSE an .
SE PA VRE DITOU!

Premye BLAN FRANSE  ki te KOLONIZE SENDOMENG yo pa t pale FRANSE ,yo te soti lan "BRETAGNE" ;yo pa t pale FRANSE lan ZON sa a ki te lan NODWES la FRANS.
Yo te pale OKSITAN,LANG DOY elt..
An FRANS rive an 1794 ,le ABE GREGWA te pwononse DISKOU l lan devan ASANBLE NASYONAL lan ,yo te pale plis ke 30 LANG an FRANS.

Moun ki te pale FRANSE an FRANS se te MOUN ki te rete lan rejyon "ILE DE FRANCE" lan kote PARI ye an.

Rive jis tan ke komanse gen RADYO ann AYITI ,POPILASYON LAJMAN LAJ PEP AYISYEN an ,pa t janm tande FRANSE pale lan ZOREY yo.

Daye pou youn RADYO pou yon LONG PERYOD te konfine lan GRAN VIL yo.

Nou pa genyen anyen pou nou we ak LANG FRANSE ;GOUVENMAN FRANSE an ,pandan PERYOD REVOLISYONE FRANSE an ,le yo te vle kominike ak MOUN lan KOLONI an,te fe 2 DOKIMAN ,youn an FRANSE ke yo te kenbe an FRANS ,yon lot an KREYOL pou yo voye lan SENDOMENG.
Yo te kontinye fe sa ,depi 1791 ,rive 1804.
REZON an te senp ,preske pesonn pa t konprann FRANSE lan SENDOMENG ;ke yo te gwo BLAN ,Ke yo ti BLAN ,ale we pou AFRANCHI ak ESKLAV.

Yon sel LANG ,te WA ,se te KREYOL!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 15:05

JOJO VREMAN W FATIGAN, SISPANN BAY MANTI FRANSE VLE PA VLE W SE LI KONSAKRE  KI ANONSE TOUT PÈP SOU LATÈ NAN AK LENDEPANDANS BOISRONT TONNERRE SE YON PEYI LIB AK LIBÈ.


Louis Boisrond Tonnerre
Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.




Portrait de Louis Boisrond Tonnerre sur un timbre-poste haïtien pour le 150eanniversaire de la Révolution haïtienne, (1804-1954).
Louis Félix Mathurin Boisrond-Tonnerre, né le 6 juin 1776 à Torbeck, mort exécuté le 24 octobre 1806, est un écrivain et historien haïtien, secrétaire du président Jean-Jacques Dessalines et rédacteur de l'Acte de l'Indépendance de la République d'Haïti.

Sommaire

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Biographie[modifier | modifier le code]

Boisrond-Tonnerre est né Louis Boisrond dans la ville de Torbeck au sud-ouest de Haïti le 6 juin 1776. Il a acquis le nom de « Tonnerre », quand, enfant, son berceau fut frappé par la foudre. Son père, charpentier nommé Mathurin Boisrond, étonné que son fils nouveau-né n'eût pas été blessé, lui donna le nom de « Tonnerre ».
Métis, haitien Boisrond-Tonnerre partit faire ses études à Paris jusqu'en 1798 date à laquelle il revint à Saint-Domingue.
Il est l'auteur de la Déclaration d'indépendance d'Haïti en 1804, qui a officiellement déclaré l'émancipation d'Haïti de la domination coloniale de la France. Il est aussi connu pour son travail retraçant la Révolution haïtienne, Mémoires pour servir à l'Histoire d'Haïti.
Louis Boisrond Tonnerre est arrêté le jour de la mort de Jean-Jacques Dessalines, assassiné le 17 octobre 1806 dans un attentat au Pont-Rouge, près de Port-au-Prince. Il est exécuté à coups de baïonnette quelques jours plus tard dans son cachot.
Selon l'auteur haïtien Charles Philippe Christophe, Boisrond-Tonnerre a griffonné le quatrain suivant sur les murs de sa cellule avant son exécution soit dans la nuit du 23 au 24 octobre 1806[1] :
Citation :
« Humide et froid séjour fait par et pour le crime
Où le crime en riant immole sa victime
Que peuvent inspirer tes fers et tes barreaux
Quand un cœur pur y goûte un innocent repos ? »
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 15:45

TONNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
FOUT TONNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sispann di MOUN ki pa fout DAKO ak ou ap bay MANTI.FOUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ou BAT TANBOU w ,w ap eseye DANSE l e ou pa kapab.

Ou pa we ke yo di ke misye te ETIDYE a PARIS?
Al reli sa w ekri an ;mwen te di w ke se lan REJYON "ILE DE FRANCE" lan kote PARIS ye an ki te pale LANG FRANSE.
Res FRANS lan pa t pale l.
Te gen kek NEG ki te etidye an FRANS ,tankou BOISROND TONNERRE ,BARON DE VASTEY ki te tankou SOS TOMAT ,misye te SEKRETE KRISTOF ,li te SEKRETE BOYER tou.
Ou pa si lan AGIMAN w yo ,pou w bezwen eseye ENSILTE MOUN.

Kanta DEKLARASYON ENDEPENDANS lan se pa t pa AZA ke l te an FRANSE.Se pa t pou POPILASYON AYISYEN an ki pa t konprann GBD lan sa ki ekri ,se te pou ETRANJE.

A TEL PWEN ke depi yon BATO ANGLE ak AMERIKEN ki t ap fe komes ak AYITI ,tankou KAFE ak KANPECH ,yo te ba yo yon KOPI DEKLARASYON ENDEPANDANS lan.

RICO ,FRANSE an FRANS pa t pale FRANSE ale we KOLONI yo. GRANN MAJORITE FRANSE pa t pale FRANSE ke nou konnen ;yo te vin fe sa apre JULES FERRY deklare EDIKASYON INIVESEL lan LANNE 1880s yo;apre yon konba kont LEGLIZ KATOLIK ak ALYE l yo ki te vle MONOPOLIZE EDIKASYON e EDIKE ELIT yo Selman.

http://www.assemblee-nationale.fr/histoire/Abbe-Gregoire1794.asp

Men youn lan GWO PWEN DISKOU ke ABE GREGWA te pwononse lan ASANBLE NASYONAL lan .an 1794;si w pa vle li TOUT:

Nous n'avons plus de provinces et nous avons encore 30 Patois qui en rappellent les noms. [...] On peut assurer sans exagération qu'au moins 6 millions de Français, surtout dans les campagnes, ignorent la langue nationale ; qu'un nombre égal est à peu près incapable de soutenir une conversation suivie ; qu'en dernier résultat, le nombre de ceux qui la parlent purement n'excède pas 3 millions, et probablement le nombre de ceux qui l'écrivent correctement est encore moindre. Ainsi, avec 30 patois différents, nous sommes encore pour le langage à la Tour de Babel, tandis que pour la liberté, nous formons l'avant-garde des nations.

An bon KREYOL .Te gen 30 MILYON MOUN an FRANS an 1794 ,se selman 3 MILYON FRANSE ki te METRIZE LANG lan.
Se menm ABE GREGWA sa a ki te ENFLIYANSE REPILBLIK PETYON an adopte LANG FRANSE kom LANG ADMINISTRASYON ak EDIKASYON ,apre 1806.
Se yon lot KOZE!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Ven 11 Mar 2016 - 16:48

Sa a se DEKLARASYON LIBERASYON ESKLAV LAN NO pa SONTONAKS ann OUT 1793.

Misye ak NEG ki REDIJE ou TRADWI VESYON FRANSE yo pa t MATON lan KREYOL men yo te eseye degaje yo pou MOUN te konprann yo.

Gen yon VESYON FRANSE tou ,men yo te kenbe l an FRANS:



Dans nom la république

Proclamation



Nous, LEGER FELICITÉ SONTHONAX. Commissaire Civil que Nation Française voyé dans pays-ci, pour metté l’ordre & la tranquilité tout-par-tout.


Toute mondle vini dans monde pour io rétés libes et égal entre io: a-vlà. citoyens. vérité qui sorti en France. Li temps pour que io piblié fi dans toute pavs la République Français, pour toute monde conné.
Jordi, citoyens, que zautes gagné ça zautes té mandé, gny a point raison encore pour nègues fait la guerre contre Blancs et contre milates ; io doit donc rentrer chacun la case à io pour fait travail à io, parce que gny a point liberté sans travail ; et qu'en France, outi toute monde libe, toute monde travail en payant, comme ça va y est dans pays-ci.
Il doit songer, sur-tout que toute Blancs qui encore dans pays-ci, c'est sais à io, c'est; frères à io, parce que toutes mauvais Blancs partis avec Galbaud ; io doit sanger aussi que c'est Milates ave Nègues libes, qui premiers metté zarmes dans main à io, pour défendre ça io hélé Droit de l'homme, que Galbaud qui té vini pour roi, té vlé empêché io gagné; io doit songer encore que Pagnole, qui zamis à roi avec io, parce que si Pagnole té vlé nègues libes, io té doit commencer par quin, à io, et io pas té séré acheté nègues dans main à Jean-François et Biassou comme io après fait tous les jours.


Rouvri donc zieux à zautes, Citoyens, et guété comme Pagnole après trompé zautes. Na pas io qui té livré Ogé pour fait Ji mourir, parce que li té mandé trois jours par semaine pour nègues? Jordi-là, zautes blié tout ça Ogé té fait pour bonheur à zautes ; et au lieu zautes songé pour venger la mort à li, zautes après vouté toute mauvais conseils Pagnole après ba zautes.
Li donc temps, Citoyens, pour moi parlé zautes la vérité : gnia point roi encore ; qui la peine donc zautes après fait nous la guerre. C'est roi qui fait zesclaves, c'est République Français qui ba zautes libes.
Malheureux qui zautes yest ; zautes pas songé que si la France té prend ion roi, zautes ta rété dans l'esclavage toute la vie, et que mauvais blancs là io qui dans Pagnole, et qui fait bon valete côté zautes, séré premier qui la tourné metté fouette dans corps à zautes encore.
Après toute monde conné que io libe et égal en droits douvant bon Dieu tant comme douvant monde, io fait ion l'assemblée, prope jour la Saint-Louis, outi toute monde té allé, Blancs, Mllates et Nègues, pour io té conné façon pensé à io, là fus liberté générale. Quand io té fini parlé, et que io toute té d'accord pour dire OUI, alors io écrire ion papier, que io hélé pétition, outi toute monde signé, pour mandé. Comissaire Civil liberté générale pour toute zesclaves, et io nommé député pour porté li baille Commissaire Civil, qui approuvé papier là, el qui prooncé, par proclamation cila-là, qui gnia point zesclaves encore.
Ainsi, d'après pouvoirs que République Français baille à Commissaire Civil, par décret là que Convention Nationale té fait dans mois mars de l'année cila-là, fi ordonné ça qui va suive pour la province du Nord.




ARTICLE PREMIER Déclaration droit de l’homme & du citoyen va imprimé. La minicipalité va piblié li & affiché li dans toute ville & dans toute bourg; & Commandant militaire va fait la même chose dans toute camp & poste à io.

II. Toute nègues & milates, qui zesclaves encore, nou déclaré io toute libe. Io gagné même droit que toute les autres citoyens Français; mais, io va suivre zordonnance que nous va fait.

III. Toute cila io qui té zesclaves & que libes jordi, io va allé à io & pitite outi la minicipalité qui dans paroisse à io. Minicipalité là va ba io ion billette citoyen Français, que Commissaire Civil déjà signé.

IV. C’est nou qui va dire tout ça billette là io doit parlé, & l’Ordonnateur Civil va voyé io baille à toute minicipalité.

V. Toute cila qui servi valete ou bin servante, io va payé io suivan marché io va fait avec monde io doit servir. Marché là, li pour trois mois; après io va fait l’autre pour trois mois encore, si io vlé.

VI. Toute nourrice ou bin valete aque servante qui servi vieu monde malade quicapable marché, Commissaire Civil défendre que io quitté io; mais io va payé io ion portiguaise par mois pour nourrice, & quatre gourdes par mois pour valette aque servante.

VII. Monde qui gagné domestique, va payé io tous les trois mois.

VIII. Toute cila qui va besoin zouvriers, va rangé aqué yo pour zouvrages io gagnépour fait, & pour paiement à io.

IX. Toute nègues qui rété dans bitasyon, io va continué rété là, & io va travail dans place.

X. Toute guerrier qui enrôlé dans cas camp ou bin dans la ville, io capable allé travailsus bitasyon, mais pour ça io va bligé mandé ion congé à capitaine à io, ou bin à Commissaire civil & io metté ion monde bonne volonté pour remplacer io.

XI. Toute nègres qui zesclaves & qui travaille sus bitasyon, io va engagé pour ion an;pendant toute l’année là io va pas lé capable changé bitation sans io prend permission dans main à juge de paix, comme li va parlé titalor.

XII. Revenue à chaque bitation va partagé en trois parts, quand toute droit va payé à la République.

Premier part li va pour maite bitation. La dexième part pour acheté bèfe, miléte, cabrouete, & tout ça qui faut pour travail. Troisième part, c’est pour séparer entre toute monde qui travaille dans bitation là.

XIII. Part là que maite la terre va prend pour acheté zoutis & zanimaux, va servi pour payé zouvriers, pour commandé cazes, payé chirurgien, colome, & tout ça qui faut pour l’hopital.

XIV. Dans part revenu qui rété pour nègres qui travail terre, Commandor, que io va hélé astor conducteur, va gagné trois parts; ou bin quand les autres nègres yon gourde, conducteur là va gagner trois gourdes.

XV. Deuxième conducteur, avec sucrier digotier io va gagné deux parts, ou bin quand les autes négues gagné yon gourde, yo va gagné deux.

XVI. Toutes les autes négues qui travail la terre, & que yo va hélé astor cultivateur; tout cila yo gagné déjà quinze ans ou qui passé quinze ans, yo va gagné yon part dans revenu.

XVII. Toute néguesse qui gagné quinze ans ou qui passé quinze ans, yo va gagné deux tiers de part, ou bin quand les autes négues gagné trois gourdes, femme la yo va gagné deux.

XVIII. Jeune monde depuis dix ans jouque quinze ans, va gagné demi part, ou binquand les autes négues va gagné ion gourde, jeune monde là io va gagné deux gourdins,

XIX. Toute monde va gagné place à io pour planter vives pour io; io va séparé places là io par famille, suivant que gni en a monde dans chaque famille.

XX. Toute femme qui gagné petite qui pas encore gagné dix ans, io va gagné ion par entier dans revenu, mais io même va nourrir & billé petit à io.

XXI. Pitit monde, depuis dix ans jouque quinze ans, io va gardé zanimaux assez, ou bin io va ramassé café ou coton, ou bin io va faire travail qui pas fort.

XXII. Vieux monde aqué malades qui pas capables travail encore, parens à io même va nourrir io, & maite bitation là va billé io & ba io remede si io bezoin.

XXIII. Quand io va séparé revenu, maite bitation là va baye part à cultivateurs endenrées, si li vlé; ou bin en argent si li vlé en payant même prix que io vende denrées tout par tout. Si li vlé payé en denrées, li va bligé charréyé par à io toute à l’embarcadaire qui pis proche bitation là.

Proclamation cila-là va imprimé et affiché par tout.
Yo va proclamé Ii dans toutes les rues et dans toute place publique ; soit dans la ville, soit dans bourgs de la province du Nord. C'est zofficiers municipaux qui va prcoclamé li avec zécharpes à io.
Douvant io va marché grand Bonnet la Liberté, que io va porté en haut ion grand picque.
Nous baille zordes la Commission Intermédiaire, là Municipalité, aqué toutes les autes Bireaux, pour que Io écrire proclamation cila-là dans grand live à io, et pour io fait publié Ji et affiché li.
Nous Ordonné à toute Commandant militaire pour qué io baille la main pour tout monde exécuté li.


Au Cap. le 29 août 1793, J'an deux de la République Française.


Sonthonax
Et Plus bas li écrit
Par le Commissaire civil de la République
Gault, Secrétaire adjoint de la commission civile

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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Sam 12 Mar 2016 - 14:15

JOJO WAP BANM REZON SE BYEN DEMONTRE KOMAN DEPI KOLONI LANG FRANSE SE PREMYE ZOUTI POU LANG KREYOL .ALOS SISPANN SABOTE  LI.
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Sam 12 Mar 2016 - 14:35

Sispann rele m JOJO.

Epitou MOUN ki pale PANYOL yo ,te konn twouse NEN bay MOUN ki pale POTIGE .Yo te konn di ke POTIGE se PANYOL MARON.

POTIGE se PANYOL pou sa?

Mwen di w anko ke FRANSE te prete anpil MO lan men ITALYEN ,PRESKE TOUT MO SYANTIFIK yo o komansman.

Ann EWOP ,paske se ann ITALI ke sa yo rele RENESANS lan te komanse plis ke yon SYEK anvan la FRANS.
Ou pa janm tande ke FRANSE ap kleronnen ke yo dwe ITALYEN menm si se le ka.

Si jounen jodi an ,yo ta anpeche tout AYISYEN tande ou li FRANSE ,LANG KREYOL t ap kontinye ANRICHI l ,yo ta jis prete MO lan men lot LANG ;menm jan ke yo di ke FRANSE ap prete anpil sejousi lan men ANGLE.

Epitou de ki LAKYEL m ap sabote FRANSE la a?

Yo konn sabote LANG?
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Sam 12 Mar 2016 - 20:00

SE WI AN PLIS KE SABOTE WAP DEKRIYE, WAP DEMONTE, WAP MANDYANGWE YON LANG.

MEN KI SA W YE KI KONPETANS POU PRAN CHANS AP DEKONEN KONSA.

JOJO SISPANN REPETE W TOUT LANG GEN APO POU LOT LANG

SE NOMAL SIVILIZASYYON ITALYENN TE PLIS DEVLOPE SOSYALMAN E KILTIRÈLMAN

LAFRANS POU ANSYEN PEYI KONKERAN E KOLONYAL FÈ TOU GLOB LA. LI ENPOTE E OSI EKSPOTE LANG LI

JOJO SISPANN ESTRATEJI DEGRENNGOCH SAYO, DEPI YO KWENSE W AK ZAFÈ DEMOLISYON FRANSE

WOU TONBE NAN LOT KONPARAB, WI ITALI TE PI DEVLOPE NAN TOUT ZEPOK RENESANS YO PA

VINN APRANN MWEN SA.

SAKAP PALE LA SE BAGAY 18e SYÈK AK TI PEYI KINAN NOU KAP KREYE YON LANG JOUK JOUNEN JODYÈ

KI ZAFÈ RETOUNEN O XVe SYÈK TAN RENESANS FRANSÈZ KOMANSE 15e SYÈK JISKO DEBI XVIIe SYÈK.

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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Sam 12 Mar 2016 - 20:25

JOJO NAN KOKONIZASYON SEN DOMENG TE GEN PWA LOU TANKOU MAKI, KONT, KOMISÈ, DIK KITE SENDOMENG    AN MISYON TE GEN SOLDA , OFISYE SE BON JAN FRANSE YO TE PALE



YON TI APÈSI PRAN LEKTI









Plan





Une correspondance familiale au temps des troubles de Saint- Domingue (1791-1796). Lettres du marquis et de la marquise de Rouvray à leur fille

[article]

M. E. McIntosh  B. C. Weber
Revue


http://www.persee.fr/doc/outre_0399-1385_1958_num_45_159_1295
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Dim 13 Mar 2016 - 7:49

Diskite ak ou ,se voye WOCH pou konble lan ME.

Si se yon "MARQUISE" ki te ap ekri pitit FI l ,ki kote "marquise" sa a te soti ?
Lan REJYON "ILE DE FRANCE" lan kote PARIS ye an ?
Se MOUN sa yo ki te pale FRANSE.

Se REZON sa a ke de NEG tankou LOUIS BOISROND TONNERRE,BARON DE VASTEY ak kek grenn lot te ka pale FRANSE.
Yo t al ETIDYE an FRANS!
Gen yon EKRIVEN SWIS m ap chache NON l pou wou ;li te ekri "VOYAGE D'UN SUISSE DANS LES ILES D'AMERIQUE" (1784);misye di ke PITIT GRAN PLANTE yo ,BEL DEMWAZEL FRANSE yo ,se KREYOL selman yo te vle PALE.

Ou te leve lan KOLONI SENDOMENG ,ke w te BLAN ,AFRANCHI e si w te ESKLAV ki te gen yon TI TAN lan KOLONI an ,ou pa p pale lot LANG ke KREYOL.

FRANSE se te yon LANG ETRANJE pou yo.

Tout ACHIV PLANTASYON nou yo te boule.Mwen li EKRIVEN MATINIKE ak GWADLOUPEYEN ki di ke yo jwenn ACHIV PLANTASYON lan ZILE sa yo.KORESPONDANS lan GWO PLANTASYON yo ;se te an KREYOL.

Se byen posib ke si se te KOLON FRANSE yo ki te bay peyi an ENDEPANDANS;apre LENDEPANDANS se te KREYOL yo t ap adopte.

KREYOL se te LANG yo ,se pa t FRANSE.
Ou we EGZANP kon sa lan AFRIK di SID ,ki te adopte AFRIKANER ,yon lang ke yo te FOJE.

Pou m rekapitile .Si w te fet lan REJYON "ILE DE FRANCE" lan e yo voye w an MISYON lan KOLONI an ,w ap pale FRANSE ;men si se lan KOLONI an ou te fet ,ke w te BLAN ou pa e si w pa t janm ale a PARIS ,se yon sel LANG w ap pale ;SE KREYOL!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Dim 13 Mar 2016 - 8:11

RICO;

W ap pale de "grands commis" lan SENDOMENG?
Petet ou okouran de POWEM yon "grand commis" ki te rele DUVIVIER DE LA MAHOTTIERE ki te responsab PLENN DI KIL DE SAK te pibliye..
Se MOREAU DE SAINT MERY ki te rapote l.
An pasan si w vle konnen ISTWA VIL ou an OKAP ,anvan la koloni al konsilte MOREAU DE SAINT MERY.
Li te pibliye sa ,anvan 1789.
Misye t ap di kote non "RABOTEAU" an soti.
FASCINATING.

Lan POWEM sa a "LISETTE QUITTE LA PLAINE"(1757) ,DUVIVIER DE LA MAHOTTIERE ap imajine yon NEG ke BOUBOUT li ale KITE l:


Lisette quitté la plaine
Moin pèdi bonhè moué;
Zié moin semblé fontaine.
Dépi moin pas miré toué.
Le jou quand moin coupé canne
Moin chongé zanmou moué;
La nouit quand moin dans cabane,
Dans dromi, moin quimbé toué.

Dépi moin pédi Lisette
Moin pas souchiè calinda;
Moin quitté bram-bram sonnette
Moin pas batt Bamboula.
Quand moin contré lautt négress
Moin pas gagné zié pou li;
Moin pas souchié travail piess,
 Toutt qui chose moin mourri.

..........

Lisette moin tandé nouvelle
To compté bientôt tourné.
Vini donc toujou fidelle
Miré bon passé tandé,
Na pas tardé davantage,
To fait moin assez chagrin,
Moin tant com’f3 dans cage,
Quand yo fait li mouri faim.

..........


Lisette a quitté la plaine
J’ai perdu mon bonheur;
Mes yeux semblent des fontaines
Depuis que je ne te vois plus;
Le jour quand je coupe les cannes,
Je songe à mon amour,
La nuit quand je suis dans mon lit,
Dans mon sommeil je te tiens.

Depuis que j’ai perdu Lisette,
Je ne me soucie plus de la calinda,
J’ai quitté ma ceinture à sonnette,
Je ne bats plus la bamboula,
Quand je rencontre une autre négresse
Je n’ai pas d’yeux pour elle
Je ne me soucie pas du tout du travail,
Tout ce qui est en moi est mort.

..........

Lisette j’ai entendu la nouvelle
Que tu comptes bientôt revenir,
Viens donc toujours fidèle,
Voir est meilleur qu’entendre,
Ne tarde pas davantage,
Tu m’as fait assez de chagrin,
Je suis comme l’oiseau en cage,
Quand on le fait mourir de faim.

..........

Se MOREAU DE SAINT MERY ki te bay TRADIKSYON FRANSE an ,paske l konnen ke BLAN FRANSE an FRANS ki ekri e pale FRANSE pa t ap two KONPRANN


Epitou sa a ,se yon EKSTRE "PROKLAMASYON 8 NOVANM 1801" ke NAPOLEYON BONAPAT te bay FLOT LEKLE an pou yo t al LI le yo rive SENDOMENG.
Se pou di ,NEG sa yo te gen "PLIS SANS" ke yon PRIVERT ki ap adrese PEP AYISYEN an e se an FRANSE l ap fe l.

ADYE!!!!!

Byen se pou NOTE ke se manti NAPOLEYON t ap bay ,paske EKSPEDISYON an se pou te retounen SENDOMENG lan LESKLAVAJ:

«Paris, 17 Brimer, an 10 Répioblik francé, yonn é endivisib.

Consils La Répiblique francé a tout zabitans Saint–Domingue

Qui ça vout tout yé, qui couleur vous yé, qui côté papa zot vini, nous pas regardé ça ; nous savé tant selman que zote tout libre, que zote toute égal doubant bon Dié é dans zieur la Répiblique…
Capitaine Général Leclerc, que nous voyé pour commandé Saint–Domingue, li méné avec li tout plen navire, tout plen soldat, tout plen canon ; mais pas crère sila–yo qui va di zote que Blanc vlé faire vous esclave encore…»



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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Dim 13 Mar 2016 - 13:31

Jojo wou fatigaN sispann jwe kopi kole  san jamè di anyen serye.

Popilasyon Sendomeng te resevwa anpil esklav dorjinn ak lang diferan, tribi Afriken diferan.

Se konsa lang kreyol Ayisyen pral pran nesans. Se konsa yo baze yon nouvo lang ak FRANSE kolon yo tande tou lè jou.

Genyen mo ak ekspresyon tout dialèk afriken sayo ak menm mo Endyen yo ki finn ekstèminen ki rantre nan kreyo la.

Jojo kreyol Ayisyen se yon jenn lang anrichi ak mo e ekspresyon an grann  majorite franse.

Se sa  wou refize konprann, refize admèt.

Jojo se enposib chanje sosyoloji, kilti ak literati.

Rayi FRANSE AK LAFRANS PA KAP CHANJE ANYEN NAN ORIJINNN SOSYAL AK KILTIRÈL NOU, TEKELIZI
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Lun 14 Mar 2016 - 9:20

TONNE FOUT!!!!!!!!!!

Kisa ki rele PYESE KOLE an!!!!!!

TONNE ;defann sa w vle di ,olye ke w plede ap repete RANS.

si w te blan ,si w te fet lan SENDOMENG ,ou pa t pale FRANSE .

TONNE FOUT !!!!
FRANSE SE YON LANG ETRANJE LAN SENDOMENG!

Fe TET ou TRAVAY YON TI PE.Petet LESPRI w telman KORIDO ,se yon bagay ENPOSIB pou wou.

LA FRANS  kite zile SENTLISI ,DOMINIK .GRENAD,yo kite TRINIDAD lan yon ti TAN anvan AYITI ,KOMAN FE FOUT se KREYOL ki siviv lan ZILE sa yo .se pa FRANSE.

Menm sot de KOLON ki te KOLONIZE ZILE sa yo ,anvan ANGLE yo te vini ,se te yomenm ki te KOLONIZE AYITI.

Se FRANSE ki dezyem LANG lan ti peyi sa yo ,se pa KREYOL?

TONNE!TONNE!FOUT!

FRANSE pa lang SENDOMENG ak AYITI ;li pa t janm sa !

FOUT!

Tande MOUN SENLISI yo ki ap pale?

Si y al pale ak yon MOUN lan kanpay AYISYEN yo ki ANALAFABET ,yo pa p konprann yo?
Si yon MOUN al pale FRANSE ak menm MOUN sa yo ,yo pa p konprann:

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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Lun 14 Mar 2016 - 11:41

Epitou m ap repete .

Si m di yon bagay ,refite l ;san w pa joure.
Mwen pa FOUT bezwen joure ak ou m ap repete l.

Preske tout bagay ke la FRANS janm pibliye ,ke DWA DOTE ekspire  sou SIT BIBLIYOTEK NASYONAL FRANSE an

Ou MOUN gen DWA DOTE si w VIVAN ;si w pa VIVAN ,depi apre 70 ZAN li lan DOMENN PIBLIK.

Si w ale lan GALLICA.FR (SIT BNF) w ap gen AKSE sou tout BAGAY ki PIBLIYE an FRANS ,anvan 70 denye LANNE sa yo.

De MILYON e de MILYON de LIV ,ou jis dwe konnen ki jan pou w gen AKSE a yo.

An pasan TOUT LIV AYISYEN ki te pibliye an FRANS ,ANVAN 70 DENYE LANNE yo,w ap jwenn yo.

Mwen pa bezwen pale de MILYON e de MILYON LIV ki lan GRAN BIBLIYOTEK AMERIKEN yo.

Tout sa pou reponn a sa w ap di ,lan ZAFE KOLE PYESE.

Pou m fini ,se pou w reponn mwen le m di ke FRANSE pa LANG AYISYEN ,ke FRANSE pa t janm LANG AYISYEN.
FRANSE,ITALYEN.PANYOL.POTIGE gen anpil ,anpil MO ki sanble ,men LANG sa yo pa menm.

Epitou ,SENT LISI .DOMINIK GRENAD elt separe de la FRANS depi LANGLETE te pran yo lan men NAPOLEON ,koman fe KREYOL  SIVIV?

Si AYISYEN pa janm tande yon MO FRANSE anko ;si yo ta entedi yo TANDE e LI liv franse ;KREYOL t ap siviv ,yo t ap jis PRETE MO lan men LOT LANG!  


NEG sa a apre plis ke 200 ZAN separasyon ak la FRANS .TRINIDADYEN sa a ,se pa FRANSE l ap pale ;se KREYOL!

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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Lun 14 Mar 2016 - 17:53

Jojo sanble w bliye ti nosyon istwa dAyiti w yo.Ayiti Kiskeya ou Bohio
te abite ak yon peplad Endyen.

PANYOL yo  te abite zile an 1500 yo preske etèeminan tout endyen yo nan travo minn lo.

Fliblistye Franse yo ateri o XVIIe syèk nan Zile Latoti byen vit RICHELIEU wè yon bon lokazyon pou reprann kontrol bann avantirye sayo ki te nan lese frape ak Angle yo mete deyo Latoti.

Lafrans voye Bertrand d'Ogeron gouvènè  ki pral fè rantre yon bann travayè reskape franse ki rele ENGAJE pou vinn bourike nan plantasyon kakawo, koton, sik

Travayè blan sayo pa telman tof, ni an  nonb sifizan. SE komansaman latrèt dè nwa.

kanta pwovnans tout tribi koinfondi sayo men pwovnans yo ki pral
bannou KREYOL AYISYEN.

Se te yo TOU DE BABÈL youn pa te konprann lot. Se pral izaj mo, ekspresyon FRANSE kolon yo melanje ak diferan dyalèk yo KI BANNOU KREYOL.

Kreyol poko egziste ni pale o debi kolonizasyon vle w pa vle se te DIALÈK ENDYEN YO, PREZANS ESPAGNOL, PREZANS ANGLE YO, ANSWIT KOLONIZASYON FRANSE YO

Pran lèkti diferan peplad afriken

Source: Milo Rigaud, Le Vaudou Haïtien,Editions Niclaus, Paris V, 1953 et des textes du web.
De nombreuses tribus africaines se retrouvent à Saint-Domingue.  Elles viennent surtout de la partie occidentale de l’Afrique.  Divers documents permettent de déterminer certaines de ces tribus: des annonces d’esclaves en fuite, des manifestes de bateaux, et autres.  D’autres recherches et regroupements permettent de savoir de quelles zones africaines exactes certains de ces esclaves provenaient.  La liste de leur provenance se présente ainsi:
Les Adjas ou Ayas étaient originaires de la zone correspondant aux actuels Bénin et Togo; les animés provenaient de la région nommée Niger; les Aradas ou Alladas du Royaume Fon du Bénin; les Bambaras étaient originaires du Mali; les Bibios ou Ibibios provenaient de zones correspondant aux territoires du Nigéria, du Ghana, du Caméroun, de la Guinée Equatoriale actuels; les Bimba ou Bumba venaient du Congo; les Canga étaient originaires de la Zambie; les Fons se retrouvaient dans les zones du Bénin, du Nigéria et du Togo; les Minas et/ou Ewe provenaient des régions des actuels Togo et Bénin; les Mondongues ou moundongues résidaient sur les territoires du Caméroun et du Tchad; les Mandingues étaient des zones actuellement connues sous les noms de Côte d’Ivoire, de Guinée Bissao, et du Sénégal; les Nagos ou Yorubas venaient du Bénin; les Mozambiques provenaient du Mozambique; les Sofos ou Soko étaient originaires du Congo; les Tomas venaient de la zone du Libéria et de la Guinée; les Téméné résidaient sur les territoires correspondant à la Guinée et à Sierra Leone; les Tacouas se retrouvaient au Congo et en Zambie; les Timbous vivaient en Zambie et au Malawi; les Tiambas provenaient de zones correspondant aux actuels Burkina Faso, à la Guinée, au Bénin et au Togo, les Sénégal étaient du Sénégal; et les Peuls et/ou Foulas résidaient dans des régions équivalant au Bénin, Burkina Faso, Caméroun, Côte d’Ivoire, Mali et Niger.  D’autres tribus trouvées à Saint-Domingue dont les origines géographiques africaines n’ont pu être retracées jusqu’ici sont: les amadis, les fouedas, les kaplaous, les malé, les mofondi, les majuras ou musérables,  les taquins.
Trouvez une carte d’Afrique.  Regroupez les tribus venant des mêmes zones. Inscrivez les noms des tribus sur ou a côté des pays y correspondant.  Notez les pays trouvés le plus souvent.   
Faites des recherches et essayez de trouver les pays correspondant aux tribus dont les origines géographiques sont jusqu’ici non identifiées.
Certains des noms de tribus africaines sont-ils rentrés dans le vocabulaire d’Haïti?  Inscrivez-les puis précisez dans quel domaine d’activités on les retrouve principalement.
A quel point cardinal correspond la partie occidentale de l’Afrique qui a peuplé Haïti? 
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   Lun 14 Mar 2016 - 18:57

Wi ,annou debat ,men mwen pa p rete lan sa mwen te aprann lan ISTWA DAYITI DOSENVIL ,ti LIV ka fre yo ;bagay sa yo depase.

Anpil sa DOSENVIL te mete lan MANYEL li yo ,se lan men MADIOU ,ARDOUIN elt ,misye te pran yo ;gen anpil ladan yo ki depase TOU ,paske mesye sa yo se ak ENFOMASYON ke yo te ka jwenn lan 19em SYEK.

Le w ap pale de ENDYEN yo ki te la ,se de tre tre RA MO ENDYEN ki desann lan LANG KREYOL lan.
Epitou le ESKLAV yo debake ,se ou swa ENDYEN yo te mouri anba MALADI,swa PANYOL yo te touye yo
Le MOUN ki te rele FLIBISTYE yo te debake lan ZILE yo ,se pa t ann AYITI selman ,se te lan anpil ZILE ki te vin KOLONI FRANSE yo.

Mesye sa yo ,m ap repete w li anko ,se te FRANSE yo te ye ,men se pa t LANG FRANSE ke nou konnen an ke yo te pale.
MESYE sa yo se lan NODWES peyi LA FRANS yo te soti.Se pa t kote yo te PALE LANG FRANSE ,yo te pale LANG ke yo rele OCCITAN,LANGUE D'OY BRETON elt.
Se pa t FRANSE ke yo te pale ;se yomenm ki LAGE lang KREYOL lan ,lan KOLONI FRANSE yo.

LANG FRANSE an ,se lan REJYON "ILE DE FRANCE" yo te pale l;se REJYON kote PARIS ye an;RES LA FRANS se lot LANG yo te pale e MOUN sa yo te ANALFABET.

Mande w pouki sa KREYOL lan tout ZILE ke FRANSE yo te kolonize sanble konsa ;se paske se yo ki te premye KOLONIZATE yo ,e yo pa t pale FRANSE ke nou konnen an.

Menm FRANSE ki te pale lan ZON ILE DE FRANCE lan ,rive sou RICHELIEU ,jis an 1637 se te TOUT VOUM se do .

Kanta pou MO AFRIKEN ,pa gen anpil ki pase lan KREYOL ,EKSEPTE POU MO ki gen RAPO ak RELIJYON VODOU.
Lot MO AFRIKEN ki pase se MO tankou BOUNDA,MO tankou BOUBOUN,FOUFOUN,KWI,AKRA elt..

Ou jwenn yo lan POTIGE BREZILYEN an tou.

Reponn mwen ,pouki oumenm ak lot vle ke se lan TRADISYON FRANSE nou soti ;alos ke FRANSE yo te kite ZILE tankou DOMINIK,SENTLISI,GRENAD,TRINIDAD apre yo te kite nou?

Epi lan ZILE sa yo ,ANGLE yo te jis pran yo ,men yo pa t TOUYE ou EKZILE KOLON FRANSE ki te la yo.

LANG ki siviv lan ZILE sa yo se pa FRANSE ,se KREYOL!
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MessageSujet: Re: TWA VIL: KAP AYISYEN, JAKMÈL, POTOPRENS PRAL AKEYI KENZENN FRANKOFONI   

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