Forum Haiti : Des Idées et des Débats sur l'Avenir d'Haiti
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FOROM AYITI : Tèt Ansanm Pou'n Chanje Ayiti.
 
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 Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?

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jafrikayiti
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MessageSujet: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyDim 20 Fév 2011 - 21:31

Etandone sijè sa a kontinye ap fè aktyalite sou fowOm nan, mwen kwè li ta bon pou nou pran tan fouye zo nan kalalou pou nou konprann ki kote konfizyon sa a souche.

Gen moun ki di daprèzavwa Dessalines te mande "E sila yo ki gen papa yo ann Afrik la, èske yo pap jwenn anyen?" - sa montre misye te yon gwo defansè idantite Afriken ki makonnen ak reyalite pèp Ayisyen an. Profèsè Vertus St-Louis di, otan! pa kouri di sa... e li bay anpil rezon valab pou li apiye tèz li a, komkwa kit se Dessalines, Christophe ak Toussaint, yo te devlope menm vye prejije Mesyedam Milat la te geneyen kont "Lafrik" la. Nou va pataje tèks St-Louis a - ki byen dokimante - ak ou, pi devan. (Le surgissement du terme << africain >> pendant la revolution de Saint-Domingue, Vertus St-Louis (22 Mai 2006)

Nan prezantasyon mwen ap devlope depi kèk ane, pozisyon mwen wè ki pi pre reyalite istorik la se sila a " Nou bay anpil bon kou, men nou pote mak tou" - sa vle di, pa gen okenn Ayisyen ki reyisi chape vre anba matrakaj sikolojik sistèm kolonyal la. Kidonk, li pa etonan si nou remake menm lidè Revolisyonè Afriken yo te pote mak sistèm sipremasi blan an. E se sikatris sa yo ki kontinye parèt sou po pèp Ayisyen jouk jounen jodi a.

Citation :
Affirmer le << droit reel des Creoles a la superiorite sur les Africains >> ?

A la veille de la Revolution de Saint-Domingue, on pouvait repartir les esclaves en trois grands groupes culturels, du point de vue de leur contribution particuliere a la formation du peuple haitien : le groupe des Creoles accultures dans le melting pot, le groupe des Aradas et apparentes du golfe de Guinee qui possedaient une culture sensiblement uniforme (Metraux 1958 : 22).

Dans l'imaginaire colonial, une ligne de division nette, quasi ethnique, opposait les Creoles nes dans la colonie aux Bossales venus d'Afrique. On tenait les premiers pour une classe a part, plus intelligents, nes avec des << qualites physiques et morales qui leur donnent un droit reel a la superiorite sur les Africains >> (Moreau de Saint-Mery 1958, I: 59).

Les Creoles participaient eux-memes a l'operation de classement. Baptises jeunes, ils faisaient de leur bapteme une marque de superiorite sur les Bossales qu'ils appelaient par moquerie << baptises debout >>. Ils etaient fiers d'avoir le creole comme langue maternelle, de pouvoir entendre et parler le francais, la langue du maitre, d'etre assez proches du Blanc pour imiter ses manieres et tenues exterieures, comme danser le menuet (31). Ils tiraient un profit strategique et symbolique de la possibilite pour eux de passer inapercus quand ils partaient marrons dans les villes et les bourgs, pouvant aisement se fondre dans la foule des Negres libres dont ils ne se distinguaient en rien quant a l'apparence et a la posture.

En raison de la superiorite qui leur etait attribuee, ils beneficiaient d'un statut privilegie. On leur epargnait generalement la marque d'abaissement qu'etait l'etampage (32) ; ils etaient choisis pour la formation (certains en France) de << negres a talent >> et d'ouvriers de manufactures de sucre, preferes pour les postes de commandeurs d'ateliers et de negres domestiques ; enfin, ils recevaient une nourriture et un habillement meilleurs.

Grace a leur situation et leur statut privilegies, ils exercaient une attraction considerable sur les malheureux Bossales desavantages en tout au depart (33). << C'est une vanite a laquelle la plupart des Africains sont sujets >>, temoigne Girod de Chantrans (1785) ; << ils tiennent a honneur de ne savoir que le jargon de la colonie, afin de passer pour creoles >>. Soumis des leur naissance au phenomene d'acculturation au contact quotidien des maitres blancs, ils etaient dans la population esclave le groupe le plus metisse du point de vue culturel. Constituant un pont entre le monde blanc et le monde << africain >>, ils etaient comme naturellement prepares et disposes a jouer un role politique de premier plan, une fois declenchee la lutte contre le regime d'esclavage colonial (34). Thomas Madiou semble meme voir dans les luttes de pouvoir pour la direction de la Revolution haitienne un affrontement entre les Lumieres europeennes incarnees par les Creoles et la Superstition africaine incorporee aux Bossales.

Pour completer le portrait des groupes domines susceptibles d'entrer en competition pour la reconnaissance et le pouvoir, une fois declenchee la Revolution, il faut aussi compter le groupe des Affranchis (35), Negres et surtout Mulatres. Donne pour une race distincte, << la race intermediaire des sang-mele >>, le sous-groupe mulatre occupait une position privilegiee et dominante : certains etaient proprietaires de plantations et d'esclaves, beaucoup etaient eduques et formes (language, music) en France ou ils avaient des liaisons et des appuis importants, tous se reclamaient de la France et de la culture francaise. Pendant longtemps, ce sous-groupe chercha vainement l'egalite avec les Blancs et l'alliance avec les maitres, pour le maintien du regime d'esclavage colonial. Il dut finalement s'allier aux esclaves souleves contre ce regime pour eviter son propre aneantissement dans une Saint-Domingue en feu, embrasee a la suite de la decision de Napoleon Bonaparte en 1802 de restaurer l'ancien ordre colonial (36) fonde sur l'asservissement des Negres et l'avilissement des Mulatres (Raimond 1791, AOM, F3).

Sous:
Les indi a Saint-Domingue: de l'imaginaire au reel
http://www.thefreelibrary.com/Les+indi+a+Saint-Domingue%3a+de+l%27imaginaire+au+reel.-a0216486915


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Le gros roseau
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyLun 21 Fév 2011 - 0:38

Juska presan nou ka wè prejije sa yo lakay anpil ayisyen sou forum saa.Se pou sa mwen di ke genyen yon senkyem kolonn an ayiti e tou tan bossales yo pa anpeche yo destabilise peyi ya e byen sa papa yo te rete an afrik la pap janm jwen dlo pwop pou yo bwè.ni tè pou yo travay se yo ki ap toujou fè demwatye sou plantation gwo latifundiste yo.e teks sa yo montre klerman ke se pa tout moun ki te patisipe nan gè endepandans lan ki te vle liberte , egalite, fraternite pou tout moun..Daye yo pa kache di w ke egalite se yon konsep boujwa.e se bagay saa ki eksplike La lutte des classes a travers l'histoire d'haiti ke anpil moun vle nye.
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Joel
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyLun 21 Fév 2011 - 6:51

Se diskisyon entelijan konsa ki pou fèt ;se pa nèg ki ap vini repete prejije MADIOU ak ARDOUIN yo.
Moun lan koloni yo ;nwa ou byen sa nou rele ""milat"" yo pa ta ka exan de sa ki te ekziste lan koloni an;de tout jan de panse ;de montaj ,pou kolonyalis eksklavajis yo montre yo siperyè.

Ak enfòmasyon ki ekziste jounen jodi an ,ak rechèch ki ap fèt ;pa gen rezon pou nou aksepte ,san kesyone;sa MADIOU ak ARDOUIN t ap di .Mesye sa yo gen valè yo ,pase yo te pale ak moun ki te aktè lan peryòd lan ,men tou yo te se pwodwi sistèm lan.

Gen yon liv ki parèt an 2004,ki ap fè bri;se liv JOHN KENNETH THORNTON lan .THORNTON se yon espesyalis sou TRÈT ESKLAV yo ;misye wè sa sou yon ang orijinal ;misye plis wè sa sou yon ang ke ""esklav"" se te ""prizonye de gè"".

Si w li ARDOUIN ou byen MADIOU ,ou gen enpresyon ke revolisyon an pa t ap posib san NÈG KREYÒL yo;se pa konklizyon THORNTON.
Misye konsilte papye ke PÒTIGÈ yo pibliye sou gè kolonyal ann AFRIK yo ,ak taktik ke esklav an rebelyon yo te ize pou yo defèt e franse,e PANYÒL ,e ANGLE lan peryòd kòmanse an 1791.
MISYE DI SE MENM TAKTIK.
Se pou sa misye rele liv li an ""AFRICAN SOLDIERS IN THE HAITIAN REVOLUTION""

Misye di ke an 1791,3/4 esklav ki te lan koloni an ,se ann AFRIK yo te fèt.Se te pou yon rezon senp ,paske komès SIK lan te tèlman vin rantab ke MÈT yo te travay esklav pi mal ke yon bèt ke yo pa t ka dire an mwayèn plis ke 7 an ;lè yo mouri ;yo jis kòmande lòt esklav.
Se menm bagay lan ki te ap rive lan BREZIL ki te lan pwodwi sik tou.

THORNTON di tou ke anpil lan esklav sa yo te deja konn manyen fizi ;genyen menm ki te konn manyen KANNON;yo te rele yo BOSAL ,men yo pa t sa ;misye di anpil se te ""prizonye de gè"" lan gè rezistans kont kolonyalis PÒTIGÈ yo;e gen ladan yo ki ap vin pran direksyon rebelyon an ,okòmansman.
Ou gen dwa mete ""chèf de band"" yo lan kategori sa a.
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jafrikayiti
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyLun 21 Fév 2011 - 22:25

Se sa li ye Joel. E, tankou ni Midy, ni Saint-Louis prezante sa nan tèks yo, li klè mesyedam zansèt nou yo t ap debat ak prejije sa yo, paske yomenm tou yo te santi yon malèz ak sitiyasyon an. Se konsa, detanzantan ou wè kèk siy nan dokiman legal yo ki vle ede yo kase chenn mantal la.

Parekzanp, non sèlman yo tout - kit se Nèg Nwa tankou Toussaint, Dessalines, Christophe osnon Nèg Nwa yo te konn rele "milat" yo, tankou Pétion ak Boyer, ou ka wè yo te pran dispoziyon reyèl pou zafè lesklavaj rasyal la, pa tounen sou moun anko. Gen kèk ensidan ki rive sou Pétion ak Boyer, lè ou li dokiman sa yo se bagay ki pou ba ou chèdepoul. Parekzanp, yon Negriye ki te debake Ayiti vin raklame "esklav li yo" epi se ak anpil ladrès Pétion voye misye vouzan paske peyi sa a pa aksepte konsèp lesklavaj la.

Epi n ap remake ki jan yo te kodifye sa nan Konstitisyon an alepok. Se mo "Afriken" an ki te itilize:

« Tout africain, indien et ceux issus de leur sang, nés dans les colonies ou en pays étrangers, qui viendraient résider dans la République, seront reconnus haïtiens » Art. 44, Constitution de 1816

Mwenmenm mwen rete kwè Granmoun nou yo te chaje ak defo. Men, nan sikonstans yo t ap evolye a, yo te GRAN. Antouka, yo te pi gran pase salopri ki te anfas yo - tankou Thomas Jefferson ki te fin gwos Sally Hemming epi ki pa te gen desans ak kouraj pou li asime patènite pitit li yo, ki te esklav sou pwop bitasyon papa yo.

Te gen kontradiksyon nan lavi lidè nou yo. Men, lè ou konpare motivasyon yo, kouraj yo, anfas bouwo ki te vle disparèt ras nou an sou planèt sa a, mwen kwè yo merite respè ak admirasyon nou.

Men referans ensidan ki te rive ak Negriye Angle ki te soti Jamayik la:

Citation :
Port-au-Prince
30th January, 1817
14th year of Independence


Mr. James M'Kewan
Port-au-Prince



Sir,

I have received your letter of 28th inst. claiming the English schooner Deep Nine, together with the individuals who brought her from Jamaica to Trou-bon-bon, as your property. I have just given directions for restoring to you the vessel, and everything appertaining to her, but as to the men, they are recognised to be Haytians by the 44th article of the constitution of the republic, from the moment they set foot in its territory, and it is out of my power to restore them to you agreeably to your demand. Each country has its laws, as you must know, sir, and, fortunately for the cause of humanity, Hayti is not the only one where slavery is abolished. The allusion you make in your letter cannot be attended with any serious consequence, because no body here has been guilty of suborning subjects belonging to other powers; but such persons as arrive in this territory must be protected, since the laws require it. If there be, among the men you claim, any who have committed crimes against the rights of men, they will, on your furnishing me with proofs of their crimes, be delivered over to the proper tribunals established for the purpose of taking cognizance of them by the local laws of the country, of which they are now citizens.
I have the honour of saluting you, sir, with consideration.

A. Petion[sic]
Port-au-Prince
30th January, 1817

http://portal.unesco.org/education/en/ev.php-URL_ID=29704&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html (download dokiman word la ki rele SLAVE VOICES)

Zansèt nou yo pa te sen, ni yo pa te dyab. Se moun yo te ye, menm jan ak noumenm ki vivan jounen jodi a. Nan yon moman feblès moun ki gen plis kouraj la, ka aji mal. Konsa tou, menm moun sa a ka poze yon ak ewoyik. Nou fenk kare onore sa yo fè ki byen, pandan n ap analize 2 je kale, tèt frèt, sou baz verite istorik verifyab sa yo te fè ki mal, osnon ki merite amelyore. Men, anvertedye, se sot dènye degre pou nou ta ye, pou se zot nou ta kite ap vin di nou ki jan pou nou renmen osnon rayi pwop san nou.

Ayibobo pou ou, pou tout sa ou te fè ki byen epi gran Prezidan Petion!


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jafrikayiti
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyLun 21 Fév 2011 - 23:14

Tankou nou esplike sa nan pochèt CD#4 LAFIMEN, blan franse pa te janm sispann konplote pou li reprann fos sou zile a. Apre 1804, yo te wè meyè fason pou yo fè sa se simen zizani nan mitan Ayisyen, epi eseye reprann pouvwa a, palentèmedyè enfliyans yo konnen yo ka maniganse pi fasilman sou sila yo ki te pase nan moul sistèm kolonyal franse a. Nan ane 1804 yo te deja ap maniganse Christophe kont Dessalines - ou ka jwenn tras koze sa yo nan Journal des débat ki pibliye nan mwa jiyè 1804 (alewè p7, poch CD#4 LAFIMEN). Apre Dessalines fin mouri sasinen, yo te bezwen plis garanti.

Men kisa yo te ekri yomenm menm nan epok la:

Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? De_la_10

Sous: p 43 DE LA RÉPUBLIQUE D'HAÏTI, ÎLE DE SAINT-DOMINGUE, CONSIDÉRÉE Sous ses différents rapports , ses forces , ses moyens physiques et moraux, ... Observations faites sur les lieux par MA Rouzeau (du Loiret) dans son voyage de 1817 à 1818

Ou ka jwenn li sou Google books!

http://books.google.ca/books?id=X3gOAAAAYAAJ&dq=De%20la%20R%C3%A9publique%20d'Ha%C3%AFti%201817&pg=PA1#v=onepage&q=De%20la%20R%C3%A9publique%20d'Ha%C3%AFti%201817&f=false
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 22 Fév 2011 - 9:41

JAF;

Se ekzakteman sa FRANSE yo te prevwa e yo te vle, ki vin rive vre wi ;se pou nou di sa.
PRICE MARS lan ""LA RÉPUBLIQUE D'HAITI ET LA RÉPUBLIQUE DOMINICAINE"" di depi franse yo te apwoche CHRISTOPHE ,li te voye yo ""packing"";misye di li pa t vle menm rankontre emisè franse yo.

Si se misye ki te genyen gè sivil ;kijan listwa ta ka diferan;men tou ak jèm divizyon an ki te deja ap ronje peyi an ;ou pa janm konnen.
Wi ,tout nèg yo te gen kalite yo e gen defo yo .LINSTANT PRADINE repwodwi yon lèt ke BOYER voye bay kòmandan LA PLAS yo pou l di pare tann PANYÒL ki vle fè radiyès ap mande pou PATI LÈS e misye di yo veye pou yon atak ki ka vini de PÒTORIKO.

Se yon modèl nasyonalism ;e li yon ti jan di pou rekonsilye BOYER sa a ak BOYER ki vin aksepte peye ""DÈT ENDEPANDANS"" lan
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 22 Fév 2011 - 10:40

Mesye eskizem wi, mwen ta renmen konen ki eksperyans lekol/inivesite ke nou ginyin nan sa nap diskite la-a:

Ki degre lekol ke nou ginyin sou sa nap pale la-a?

Eske se liv moun nap tradwi pou bay infimasyon dezyem men?

Eske se zafe borgn kap kondwi aveg?
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 22 Fév 2011 - 10:57

Podyab Boye !Tout moun vle pwan roulib sou do li pou kache mediokrite yo .

Pou neg ki finn anaraje lan bouda Boyer yo mwin ta rinmin poze nou yon kesyon pou nou ta repon mwin onetman .Mwin konen ke gin neg ki konpwan ke Ayiti se Israel lan moyen-orient ke li te ye le sa a kwak mwin kwe toutt radott sayo se nad marinad .

Kiles kika prouve mwin ke Ayiti apwe la ger lindepandanss teka goumin ak la franss ki pagin pwoblem ak lot nasyon lerop yo anko ?Kote jenewal stratej ak taktisyen yo ?Avis : Dyoleu tipepiss pa la dann .

Pa blye non!Anglais ak Merikin pap vann zam ak minisyon anko .

Petet Boyer te sove nou de lesklavaj-colonisation tankou Guadeloupe ak Matinik ki pwan libete fizik yo lan ta
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 22 Fév 2011 - 11:07

Onè Kami!

Ou mande:"Ki degre lekol ke nou ginyin sou sa nap pale la-a?"

Mwen pa konn pou Joel, men mwenmenm pa gen okenn blan ki ban mwen pèmisyon ekri sa m ap ekri la a yo. Si sa kreye yon pwoblèm pou ou, mwen regrèt sa.

Men, lè mwen bezwen konnen si ansyen KMT, Lejip se nèg lafrik ki te bati sivilizasyon sa a, mwen pa mande blan sa li panse, mwen rantre anndan piramid la e mwen wè ak 2 grenn je mwen. Konsa tou, lè m ap chèche konprann listwa zansèt mwen yo sou tè Ayiti, mwen ale verifye otan sous mwen kapab jwenn - epi mwen fè konklizyon mwen san se pa zòt ki banmwen pèmisyon pou sa.

Eskize m wi si libète sa a sanble libètinay nan je pa ou. Nèg ki fin kase chenn pa ka aji tankou esklav. Se pa fòt nou, se Osiris ki fè n konsa.

Jaf
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 9 Aoû 2011 - 9:46

Citation :
C'est apres 1750 que les negriers francais commencerent a s'approvisionner a grande echelle au sud du Benin. Les plus grands contingents de captifs arrivaient alors de l'Afrique equatoriale sous le nom de Congos. Ce terme generique regroupait les captifs traites sur les cotes du ind et de l'Angola, mais venus de la grande region qui couvre aujourd'hui en partie le Cameroun, le Gabon, le Congo, le Zaire (24) et l'Angola.

Les negriers et les calons ne manquaient pas d'ailleurs de faire la distinction entre les Francs-Congos et les autres (Malimbes des environs de Douala au Cameroun, Moussombes et Mondongues plus a l'interieur sur la riviere du Zaire, Loangos de la cote de l'actuel Gabon, Mayombes de la cote de la Guinee equatoriale actuelle, Angolas de l'Angola d'aujourd'hui, etc. (Midy 2003b).

Par l'accroissement continu de leur nombre de 1750 a 1790, le groupe pluriethnique Congos en vint a surclasser la population reunie des trois principaux groupes d'esclaves originaires du Golfe de Guinee. La surrepresentation numerique de ce groupe n'est de toute evidence pas un facteur favorable a la diffusion au sein de la population esclave d'avant la revolution d'une image negative de Congos soumis.

<< Conspirer dans le coeur pour la liberte >>

Au contraire, le groupe ind a ete un pole d'attraction culturelle durant la periode precedant la revolution. Par son activite religieuse et symbolique intense dans le Nord (a Limbe durant les annees 1750 avec Makandal, a Marmelade en 1786 avec Jerome Poto) et dans l'Ouest (a Petit-Goave en 1768 avec Don Pedro, il a exerce une influence durable au sein de la population esclave. Il y a diffuse le gout de la danse et le sens de la chanson, deux elements du patrimoine culturel populaire d'Haiti. Plus important, il a contribue de facon substantielle a l'elaboration du vodou haitien.

Les manifestations du vodou anterieures a la Revolution des esclaves portent toutes la marque La Marque de leur influence religieuse. La danse a Dom Pedre ou Don Pedro, inventee en 1768 a Petit-Goave par un negre originaire de la partie espagnole, croit Moreau de Saint-Mery, serait un rituel d'origine congolaise, de meme que la ceremonie observee en 1786 a Marmelade et dirigee par Jerome Poteau (Debien 1972) (25). Marmelade etait a l'epoque un quartier neuf, nouvellement mis en valeur par la culture cafeiere et une main-d'oeuvre servile surtout congolaise (Geggus 1991). Un des traits caracteristiques de la danse rituelle don pedro (devenu petro), c'est la violence de l'emotion religieuse exprimee par le danseur en transe. La ceremonie de rite petro d'origine congolaise est distincte de la ceremonie de rite rada d'origine dahomeenne. Mais, aujourd'hui, les deux rituels font partie integrante du vodou haitien. Ils sont respectivement associes aux deux grandes classes de lwas du pantheon vodou que sont les radas originaires du golfe de Guinee et les petro originaires des cotes du ind et de l'Angola ou integres dans le groupe des divinites originaires de ces cotes (Metraux 1958).

http://www.thefreelibrary.com/Les+indi+a+Saint-Domingue%3a+de+l%27imaginaire+au+reel.-a0216486915
Les indi a Saint-Domingue: de l'imaginaire au reel, Franklin Midy, 2006




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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 9 Aoû 2011 - 11:29

ki donk sim konprann byen se pa bravou dessalines ,petion, christophe ;capois la mort ak tout lot jeneral yo ki fè yo te bat franseuu yo se paske yo tap goumen an ewop ak lot peyi.Bon ki jan fè yon pran kal sa nan Indochine,nan Algerie tou lotrejou la?Lè Dessalines te di ke sa ki vle tounen esklav soti nan for li te prè pou mete di fe nan tout zile ya wi.poukisa Boyer li menm abdike san li pa goumen poul te evite peyi ya kout ponya saa ke bank merikenn ba nou an poun peye franseeu yo pou preske 3 syek nou fè nan esklavaj la.nan liv ki rele "The revolt "Menachem Begin di konsa genyen bagay ki pi chè ke la vi .li di fok yon revolutyonè pre pou karang manje tout kor li nan prison.e menm pou yo fizye li si li vle delivre pep li.nanpren moun ki ka doute si yo pat touye dessalines nou pa tap janm peye ranson saa.e si se te Christophe ki tap dirije tout peyi a lepok la franseuu yo pa tap ka fè hold -up saa sou li.
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MessageSujet: Re: Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche?   Konfizyon nan idantite Ayisyen an - kote sa souche? EmptyMar 9 Aoû 2011 - 11:36

Nou men ayisyen lan afe indepandanss nou an nou finn anraje pou prouve ke nou fe tout bagay pou kont nou komsi noupa resevwa ed lan min lot moun.Se youn lan pi gwo manti ke istoryen nou yo fe nou kwe esesakfe nou ekzagere inpotanss stratejik viktwa indepandanss lan dan le tard aloske le nou te fek fe li a nou pat fin realaize gravite ak nou te poze a nou te we li di pwin de vi Aiti selman .Mezanmi Prezidan Boyer patgin la marine anglaise ki tap veye po pou li epi arimin bato franseu depi yo paret lan zonn lan .Epi afe zam ak minisyon an te chanje .Kolon pat vle bay Ayiti zam menmjan ak lontan pou goumin ak kolon.

Min nou paka di Boyer lache ke li patgin grenn paske bagay ki banou fyete tett anba nou an se Boyer ki realize'l pandan 25 ans :
La colonisation de la partie de l'Est .
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