Mwen "highlight" PASAJ DISKOU PHAM VAN DONG lan lan FONTAINEBLEAU an FRANS pandan NEGOSYASYON ak la FRANS apre 2zyem GE MONDYAL lan.
Mesye yo t ap mande ENDEPANDANS lan ,la FRANS te pete KOKEN.
PHAM VAN DONG ap di ke pi GWO KOU ke la FRANS pote yo se fe EDIKASYON an FRANSE ,yon LANG ke VYETNAMYEN yo pa konprann.
Misye di ke si FRANSE yo ta rete lan VYETNAM se yon peyi ANALFABET an FRANSE ke y ap bay.
PHAM VAN DONG di ke plis ke 90%POPILASYON VYETNAMYEN an ANALFABET an 1946 ,men CHIF OFISYEL lan se te mwens ke 5% ki te konn li ak ekri.
PHAM VAN DONG konpayel HO CHI MINH ki te vin PREMYE MINIS apre ENDEPANDANS te resevwa moso EDIKASYON lan men PE JEZWIT.
Si misye ta vivan e li ta ale ann AYITI pou l we sa NEG ap fe ak EDIKASYON an FRANSE ann AYITI pou PILILE ANALFABET an FRANSE ,ki sa pou misye ta di.
AYITI yon peyi ki sanse ENDEPANDAN de la FRANS kote NEG kontinye ap grennen ANALFABET an FRANSE.
https://ries.revues.org/3742
La mise en accusation de l’enseignement colonial est constante. Dès 1946, Phạm Văn Đồng en fait le procès devant ses auditeurs français :
20 Phạm Văn Đồng, « Les rapports culturels entre la France et le Viet-Nam, Discours prononcé le 6 mai (...)
La diffusion de l’instruction publique au Vietnam, en ces quatre-vingts ans, est restée telle qu’à ce jour plus de 90 % de la population sont encore illettrés.[…] En effet, comment peut-on appeler instruction publique un système de bourrage de crâne dont le but est d’adapter l’enseignement, quantitativement et qualitativement, aux besoins mesquins de la colonisation ?20
21 Nguyễn Văn Huyên, « Rapport sur l’éducation en 1953 », in Oeuvres complètes de Nguyễn Văn Huyên, Gi (...)
22 Ibid., p. 1079.
23 Ibid., p. 141.
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En 1953, Nguyễn Văn Huyên décrit une « éducation colonialiste dépravée »21 par laquelle « les colonialistes français de connivence avec les propriétaires terriens féodaux ont mis notre peuple dans l’obscurantisme afin de mieux le commander et l’exploiter »22. Phạm Minh Hạc dénonce « l’arriération éducative » causée par la domination française23. Le rapport de 2008 décrit de façon plus neutre l’enseignement colonial mais l’image négative d’une éducation ayant laissé « 90 % d’illettrés » est inchangée au cours des ans.